Het eerste kindervragenuur van de gemeente West Betuwe

Gepubliceerd op: 23 november 2023 13:11

Dinsdag 21 november was het eerste kindervragenuur van de gemeente West Betuwe. 28 enthousiaste groep 8-ers namen plaats in de nieuwe raadszaal. Daar stelden ze een uur lang uiteenlopende vragen aan de burgemeester, raadsleden en wethouders. Over speeltuinen, het milieu, verlichting en nog veel meer.

Het kindervragenuur is verbonden aan de Dag van de Rechten van het Kind (20 november). Dat is volgens de raad een mooi moment om kinderen plaats te laten nemen op de stoelen van raadsleden. En ze zo kennis te laten maken met de lokale politiek en het werk van de gemeente.

Eerste kindervragenuur
Om 13.00 uur kwamen 28 groep 8-leerlingen de nieuwe raadszaal van de gemeente West Betuwe binnen. Zij mochten als eerste een vergadering houden in deze zaal. Burgemeester Stoop heette hen van harte welkom.

Er waren leerlingen aanwezig van de Rehobothschool en de Jan Harmenshof in Geldermalsen, de CBS Goudenstein in Haaften en de Kievitsheuvel in Hellouw. Zij bereidden samen in de klas de vragen voor die ze tijdens het vragenspreekuur wilden stellen. Om die vragen te beantwoorden waren er 4 wethouders, 7 raadsleden en natuurlijk de burgemeester aanwezig.

De leerlingen stelden goede en uiteenlopende vragen. Van "Vindt u het kruispunt in het centrum van Geldermalsen, ondanks de verkeerslichten, veilig?" (dit vroeg Charlotte van de Rehobothschool in Geldermalsen) tot "Waarom zijn er geen goede lantaarnpalen meer in het buitengebied?" (dit vroeg Annely van de Kievitsheuvel in Hellouw).

Op de in totaal 10 vragen kregen de leerlingen soms niet alleen een antwoord van een college- en raadslid. Ze kregen ook wel eens de vraag terug om mee te denken met de gemeente. Want wat vinden de leerlingen nu eigenlijk belangrijk?

Voor herhaling vatbaar
Het kindervragenuur is een initiatief van raadslid Rita Boer Rookhuiszen (D66). Vorig jaar stemde de gemeenteraad tijdens de Begrotingsraad in met haar voorstel om dit te organiseren. Rita was positief over het eerste kindervragenuur:

"Ik ben blij dat onze motie kindervragenuur vandaag werkelijkheid werd in onze nieuwe raadszaal. En heel bijzonder dat juist kinderen als eerste gebruikmaakten van deze zaal. Waar we als raadsleden samen met de burgemeester en wethouders hen kennis lieten maken met de lokale democratie. Goed om dat zaadje te planten door hen te laten ervaren hoe we hier werken aan West Betuwe. En daarmee aan hun toekomst en die van alle andere kinderen in de gemeente."

Volgend jaar is er weer een kindervragenuur. Alle basisscholen uit de gemeente worden hier voor uitgenodigd.