Gemeenteraad geeft signaal af tegen mogelijke vierde aanvliegroute Schiphol

Gepubliceerd op: 28 juni 2023 17:06

Groepsfoto gemeenteraad 2023

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 27 juni gaf de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe een duidelijk signaal af tegen de mogelijke vierde aanvliegroute naar Schiphol. Deze route kan veel overlast tot gevolg hebben voor de gemeente West Betuwe. Dat is volgens de gemeenteraad onwenselijk.

Het kabinet wil een vierde aanvliegroute aanleggen voor passagiers- en vrachttoestellen naar Schiphol. Deze moet tussen 2026 en 2030 in gebruik genomen worden. De route gaat over de provincies Gelderland en Utrecht heen. Hier komen veel vliegtuigen te vliegen en deze vliegen laag over (op ongeveer 2100 tot 3000 meter hoogte). Dit zorgt daarom voor veel overlast voor mens, dier en natuur.

Ook voor de gemeente West Betuwe en de regio Rivierenland gaat dit voor overlast en onrust zorgen. De gemeenteraad sprak zich daarom op 27 juni met een motie sterk uit tegen deze nieuwe aanvliegroute. De toename van overlast is voor de inwoners van West Betuwe onwenselijk. De motie vraagt het college om dit standpunt in regionale en provinciale overleggen over te brengen. En om inwoners goed te informeren over de ontwikkelingen.

De fractie van GroenLinks nam het initiatief voor de motie en diende deze samen met PvdA, D66 en Leefbaar Lokaal Belang in tijdens de raadsvergadering van 27 juni. Al snel gingen alle 10 de partijen uit de gemeenteraad mee in de motie. Om samen een signaal af te geven aan andere betrokken overheden, zoals de regio, provincie en het Rijk.

Raadslid Renske de Zwart (GroenLinks) geeft aan: "Participatie van regionale en lokale overheden is nu mogelijk. GroenLinks heeft daarom het initiatief genomen voor deze motie om ons college op te roepen een standpunt in te nemen tegen deze aanvliegroute die ons veel mogelijk overlast gaat bezorgen. En om onze inwoners hierover beter te informeren, omdat weinig inwoners van West Betuwe op de hoogte zijn van de plannen."

Lees meer over de vierde aanvliegroute