Voorlopige uitslag gemeenteraadsverkiezingen West Betuwe

Gepubliceerd op: 17 maart 2022 00:03

Dorpsbelangen werd woensdagavond overtuigend de grootste partij bij de gemeenteraadsverkiezingen in de gemeente West Betuwe. Gevolgd door SGP en Leefbaar Lokaal Belang West Betuwe. Met een opkomstpercentage van 60.3% kwamen er meer inwoners naar het stembureau dan in 2018.

In de gemeente West Betuwe werden voor het eerst na de fusie van de gemeenten Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal gemeenteraadsverkiezingen gehouden.

Verdeling stemmen

Dit is de verdeling van de stemmen. De partijen staan op volgorde van lijstnummer:

Voorlopige uitslag gemeenteraadsverkiezingen 2022

Opkomstpercentage

Het opkomstpercentage is 60.3 procent. Bij de vorige verkiezingen in 2018 was het opkomstpercentage iets meer dan 52 procent.

• Aantal kiesgerechtigden: 41.131
  • Aantal uitgebrachte stemmen: 24.802

Voorkeursstemmen per kandidaat

Donderdag 17 maart telt de gemeente de stemmen in sporthal De Randhorst in Geldermalsen. Dan wordt duidelijk hoe het zit met het aantal voorkeurstemmen per kandidaat. Deze uitslag maakt de gemeente na afloop van het tellen bekend. Het gaat om een voorlopige uitslag.

Definitieve uitslag

De definitieve einduitslag maakt de gemeente bekend op maandag 21 maart. Dit is tijdens een openbare zitting van het hoofd stembureau in het gemeentehuis. Iedereen is welkom. De bijeenkomst is ook digitaal te volgen via www.westbetuwe.nl/verkiezingen.

Het vervolg

Op vrijdagochtend gaan de partijen met elkaar in overleg. De fractievoorzitters bespreken dan het vervolg. Dit overleg is op vrijdag 18 maart van 9.30 tot 10.00 uur. Het is openbaar en is in zalencentrum De Ontmoeting (Achter 't Veer 20 in Geldermalsen).