Recreatie en toerisme in de gemeente West Betuwe. Praat mee!

Gepubliceerd op: 21 november 2019 16:11

Recreatie en toerisme

Een van de beeldvormende voorrondes van de raad West Betuwe op donderdag 28 november staat in het teken van recreatie en toerisme. Voor de nieuwe gemeente West Betuwe is namelijk een beleidsvisie recreatie en toerisme nodig. In De Schildkamp in Asperen gaan raadsleden, inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners hierover in gesprek. Wat vinden zij belangrijk op dit gebied?

Dat recreatie en toerisme belangrijk is in de gemeente West Betuwe, is duidelijk. Veel toeristen en inwoners maken graag gebruik van het ruime recreatieve aanbod in het gebied. Denk aan recreatie langs de Linge, de jaarlijkse Rode Kruis Bloesemtocht, de fiets- en wandelroutes en verschillende landgoederen, kastelen en forten. In het Bidbook geven inwoners en organisaties dan ook duidelijk aan hoeveel waarde zij hechten aan recreatie en toerisme in West Betuwe.

Beleidsvisie recreatie en toerisme

De raad moet voor de nieuwe gemeente West Betuwe een visie recreatie en toerisme vaststellen. Op dit moment is namelijk het beleid van de drie oud-gemeenten Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal nog actief. De nieuwe West Betuwse visie is nu in de maak. Hierbij worden verschillende partijen – zoals ondernemers, samenwerkingspartners en inwoners – actief betrokken.

Eerder dit jaar heeft de gemeente West Betuwe enquêtes verspreid onder haar toeristische en recreatieve ondernemers, inwoners en toeristen. De resultaten geven een beeld van de bestaande behoeften en wensen op het gebied van recreatie en toerisme. De beeldvormende avond op 28 november gaat hier dieper op in. Raadsleden, ondernemers, samenwerkingspartners en inwoners van de gemeente West Betuwe gaan met elkaar in gesprek. Wat vinden zij belangrijk op het gebied van recreatie en toerisme? Hoe ervaren zij het huidige aanbod in de sector? Wat kan er beter?

De opgehaalde informatie wordt meegenomen in het vormen van de nieuwe beleidsvisie recreatie en toerisme. De avond op 28 november is een slotbijeenkomst rondom dit onderwerp. Er wordt voor de laatste keer informatie opgehaald. Alle verzamelde informatie wordt hierna gebruikt om een nieuw beleid aan de raad voor te leggen.

Het programma

De avond begint om 19.30 uur in de zaal 'Onder de Sterren' in De Schildkamp (Leerdamseweg 44 in Asperen). De bijeenkomst is openbaar, dus iedereen is van harte welkom. Na een inleiding van wethouder Rutger van Stappershoef volgt een interactief programma. Daarmee gaan de aanwezigen in op de onderwerpen routestructuren, versterken recreatie en toerisme, promotie en verbinding. We sluiten de avond af met een hapje en een drankje.

Bekijk het volledige programma