Raadsvergadering dinsdag 26 april

Gepubliceerd op: 21 april 2022 09:04

Op dinsdag 26 april is de raadsvergadering. Deze start om 20.00 uur in de aula van de Lingeborgh (Laan van Leeuwenstein 2 in Geldermalsen). Benieuwd welke besluiten de gemeenteraad neemt? Neem dan plaats op de publieke tribune in de Lingeborgh of luister live mee.

Onderwerpen op de agenda

In totaal heeft de raadsvergadering 28 agendapunten. Veel van deze agendapunten hebben te maken met de start van de nieuwe gemeenteraad. Zo kon een aantal raads- en burgerleden er tijdens de installatie op 30 maart niet bij zijn. Zij worden op 26 april alsnog benoemd en beëdigd. Ook benoemt de raad een plaatsvervangend griffier en een plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad.

Daarnaast staat de raad uitgebreid stil bij het coalitieakkoord voor de raadsperiode van 2022 tot 2026. De gemeente West Betuwe heeft nameljik een nieuwe coalitie. Deze bestaat uit de partijen Dorpsbelangen, ChristenUnie, D66 en Verenigd West Betuwe. Tijdens de raadsvergadering van 26 april presenteren zij hun coalitieakkoord. Hierin staan hun plannen voor de komende raadsperiode van 2022-2026.

Bekijk de hele agenda

Spreek in tijdens het raadspreekuur

Het raadspreekuur is een plek voor inwoners om tijdens de raadsvergadering in te spreken over een onderwerp dat (nog) niet op de politieke agenda staat. Op 26 april kunt u hier ook gebruik van maken. U kunt zich tot maandag 25 april 12.00 uur aanmelden om in te spreken of uw bijdrage schriftelijk toesturen. Dit kan via griffie@westbetuwe.nl.

Nieuw college

Naast de gewone besluiten die de raad neemt, heeft deze vergadering ook een feestelijke kant. Tijdens de vergadering installeert de gemeenteraad namelijk het nieuwe college. In totaal gaat het college, naast burgemeester Servaas Stoop, uit 5 wethouders bestaan. De beoogd wethouders zijn:

• Rutger van Stappershoef (DB)
  • Govert van Bezooijen (CU)
  • Jacoline Hartman (DB)
  • Jan de Geus (D66)
  • Joke van Vrouwerff (VWB)