Onderhandelingen nieuwe coalitie West Betuwe goed van start

Gepubliceerd op: 18 maart 2022 19:03

De onderhandelingen voor een nieuw college van burgemeester en wethouders voor de gemeente West Betuwe gingen vandaag goed van start. De tien verkozen politieke partijen kwamen bij elkaar in De Ontmoeting in Geldermalsen. Tijdens deze openbare bijeenkomst bespraken ze de verkiezingsuitslag en het vervolgproces. Morgen starten de eerste vervolggesprekken onder leiding van twee externe informateurs.

Alle politieke partijen feliciteerden lijsttrekker Rutger van Stappershoef. Hij leidde zijn partij Dorpsbelangen deze verkiezingen naar een verdubbeling van het aantal zetels in de gemeenteraad (van 5 naar 10 zetels). Alle partijen vinden het daarom ook logisch dat Dorpsbelangen als grote winnaar de leiding neemt in de coalitieonderhandelingen.

Lijsttrekker Rutger van Stappershoef bedankte de partijen voor de steun en het uitgesproken vertrouwen. Hij deelde direct zijn plan om twee externe informateurs te vragen om hem bij de coalitieonderhandelingen te ondersteunen. Daarvoor heeft hij Pieter van Veen en Harry Keerweer gevraagd. Zij zijn beiden ervaren bestuurders en oud-burgemeesters, die bekend zijn met de gemeente. Alle politieke partijen waren het eens met dit voorstel.

Pieter van Veen (VVD) was onder andere burgemeester in Rozendaal en Eelde. En waarnemend burgemeester in Rijssen-Holten, Haaksbergen en Haren (Groningen). Van Veen woont in het West Betuwse Enspijk. Harry Keereweer (PvdA) was waarnemend burgemeester van de gemeente West Betuwe en is er daarom goed bekend. Daarnaast was hij waarnemend burgemeester in onder andere Groesbeek en Millingen aan de Rijn. Eerder was hij 8 jaar gedeputeerde in de provincie Gelderland.

Rutger van Stappershoef is blij en tevreden met de uitkomsten van de eerste bijeenkomst: "Ik ben blij met het vertrouwen dat Dorpsbelangen heeft gekregen van de andere politieke partijen om de coalitieonderhandelingen te gaan trekken. Ik ben ook tevreden dat de door ons voorgestelde informateurs op veel vertrouwen kunnen rekenen bij de overige partijen. Daarmee maken we een goede start."

Van Stappershoef spreekt ook van een goede en constructieve sfeer: "Ook daarin kunnen we een goede start maken. Naast een hoop moeilijke inhoudelijke dossiers staat ook de bestuurscultuur en de onderlinge omgang nadrukkelijk op de agenda tijdens de gesprekken."

Op zaterdag 19 maart vinden de eerste vervolggesprekken tussen de politieke partijen en de informateurs plaats.