Maand van de raad: februari

Gepubliceerd op: 25 januari 2023 12:01

De gemeenteraad heeft elke maand verschillende vergaderingen. Het presidium besluit wat er precies op de agenda van die vergaderingen staat. Lees hier over welke onderwerpen de raad in februari praat. En wanneer u kunt meepraten en invloed kunt uitoefenen.

Hieronder vindt u het overzicht van alle vergaderingen in de maand februari. U bent bij alle vergaderingen van harte welkom!

Dinsdag 7 februari – Beeldvorming

Op dinsdag 7 februari zijn er twee beeldvormende vergaderingen van de gemeenteraad. Inwoners zijn welkom om mee te praten of mee te luisteren. Kom vooral langs. Aanmelden is niet nodig.

• Beeldvormende vergadering 1: over Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) en brede opvang vluchtelingen. Deze vergadering vindt plaats in Dorpshuis De Schakel (Lingedijk 60-62 in Acquoy).
  • Beeldvormende vergadering 2: over Energietransitie en Wijziging programma-indeling begroting. Deze vergadering vindt plaats in Dorpshuis De Betuwe Poort (Kornelis van Wijnenstraat 1 in Rhenoy).

Dinsdag 14 februari – Oordeelsvorming

Tijdens een oordeelsvormende vergadering gaan de 10 fracties met elkaar in debat. De vergadering van 14 februari begint om 20.00 uur in De Lingeborgh (Laan van Leeuwenstein 2 in Geldermalsen). Publiek is van harte welkom!

De raad praat over de volgende onderwerpen:

• Bestemmingsplan Gastransportleiding W527-19 Haaften
  • Verordening vergoeding commissie bezwaarschriften West Betuwe
  • Positieve zienswijze kaderbrieven Avri, ODR, UBR, BSR en Werkzaak 2024
  • Zienswijze Kaderbrief Veiligheidsregio Gelderland-Zuid 2024
  • Zienswijze Kaderbrief Regio Rivierenland 2024
  • Zienswijze Kaderbrief Regionaal Archief Rivierenland 2024
  • Verordening lening maatschappelijk vastgoed West Betuwe

Dinsdag 21 februari – Gebiedsgericht ontmoeten

De gemeenteraad gaat op 21 februari op werkbezoek naar Enspijk. Hier bekijkt de raad de pilot Duurzame Warmte Enspijk. Dit zette de gemeente West Betuwe op om een duurzame vervanger van aardgas uit te proberen. In Enspijk gebruiken ze aquathermie. Hierbij haalt de gemeente warmte uit het oppervlaktewater.

Meer informatie over de locatie volgt.

Dinsdag 7 maart – Besluitvorming

De raadsvergadering is de laatste vergadering van elke maand. Deze maand is de raadsvergadering op 7 maart. Dit in verband met de voorjaarsvakantie.

In de raadsvergadering neemt de raad besluiten. De agenda van de besluitvormende vergadering is pas definitief na de oordeelsvormende vergadering. In de oordeelsvorming bepalen de fracties namelijk of een vergaderstuk al klaar is om een besluit over te nemen.

Op dinsdag 7 maart vindt de raadsvergadering plaats in de aula van de Lingeborgh (Laan van Leeuwenstein 2 in Geldermalsen). We starten om 20.00 uur. Wilt u weten wat de raad besluit? Neem dan plaats op de publieke tribune of luister de vergadering online mee.

Meepraten met de raad?

Wilt u iets meegeven aan de raad over een van de onderwerpen op de agenda? Of juist een nieuw onderwerp onder de aandacht brengen? Dan kunt u gebruikmaken van uw inspreekrecht.

Meer informatie? Neem dan contact op met de griffie, via griffie@westbetuwe.nl, over de mogelijkheden.