Het Sociaal Domein. Wat is dat eigenlijk?

Gepubliceerd op: 04 september 2019 10:09

Op dinsdag 3 september vond de kennismarkt Sociaal Domein plaats in Het Klokhuis in Beesd. De raadsleden van West Betuwe maakten zo kennis met dit domein en de professionals en ervaringsdeskundigen erbinnen. Het was een drukbezochte en zeer geslaagde avond!

Welkomstwoord+door+Burgemeester+Keereweer Aanwezigen luisteren aandachtig naar de spreker

Om 20.00 uur heette burgemeester Harry Keereweer de 41 aangemelde partners van de gemeente uit het sociaal domein, ervaringsdeskundigen, raadsleden en alle andere aanwezige geïnteresseerden van harte welkom. In totaal verzamelde meer dan 100 man zich in het multifunctionele centrum Het Klokhuis.

Zij luisterden geïnteresseerd naar de uitleg van Jeanet van Vliet (advies en ondersteuning van het sociaal domein in de gemeente West Betuwe) over het Sociaal Domein. Want wat is dat nu eigenlijk precies? Zij gaf ons een meer algemeen beeld van het thema van de avond.

Presentatie Sociaal Domein

Hierna stelde het Team Sociaal van de gemeente West Betuwe zich voor. Monique Koolen en Majola Hendriksen van het Team Sociaal deelden een aangrijpend voorbeeld uit hun werk. Zo maakten ze duidelijk wat hun werk precies inhoudt en hoe belangrijk dit is. In dit geval ging het om een oudere man die alleen woonde en niemand had om een oogje in het zeil te houden. Wat kan het Sociaal Domein in zo'n situatie betekenen?

Presentatie Team Sociaal

Team Sociaal

Inclusie

Na het algemene gedeelte over het Sociaal Domein, kwam het onderwerp inclusie aan bod. De gemeente West Betuwe is een inclusiegemeente: in onze gemeente telt en doet iedereen mee. Het is natuurlijk interessant om te horen hoe dit in de praktijk tot uitvoering komt. Erik Mulder uit Team Sociaal en Pieter van der Keur van Welzijn West Betuwe vertelden hier meer over.

Presentatie Inclusie

Toen iedereen een beeld had van wat inlcusie precies is, was het tijd om hier in een workshop dieper op in te gaan.

• Iedereen moet altijd en overal aan mee kunnen doen.
  • Er moeten meer evenementen specifiek voor mensen met een beperking georganiseerd worden.
  • Inclusie in het buitengebied is lastig.
  • Kinderen in een rolstoel kun je niet meenemen naar een speeltuin.
  • De gemeente is verantwoordelijk voor inclusie van de inwoners.

Heeft u wel eens over dit soort stellingen nagedacht? We legden deze voor aan de aanwezigen tijdens de kennismarkt Sociaal Domein. Op het plein voor Het Klokhuis deden we een 'over-de-streep'-spel. De ene kant van de streep voor eens, de andere kant voor oneens. Maar een keuze maken was nog niet altijd even makkelijk en sommige spelers kozen een plek op de streep. Spelleider Erik Mulder vroeg enkele spelers de reden van hun keuze.

Aanwezigen+doen+mee+in+het+over+de+streep-spel
Aanwezigen doen mee in het over de streep-spel

Preventie verslaving

Het tweede onderwerp van de avond was preventie verslaving. Anneke Kolmans, adviseur Sociaal Domein bij de gemeente, introduceerde dit onderwerp graag. Ze vertelde meer over verslaving en de taak van de gemeente in de preventie hiervan.

Presentatie Preventie Verslaving

Stel dat iemand in jouw omgeving met verslaving te maken heeft. Wat doe jij dan? In een workshop haakte Roos van Dijk van IrisZorg hierop in. Ze vertelde over actuele onderwerpen op dit gebied en legde vervolgens een vraag of stelling aan de aanwezigen voor. Met een rood of groen papiertje lieten zij weten of ze het ermee eens of oneens waren. Zo maakte Roos duidelijk dat alcohol tegenwoordig overal om ons heen is, met de vraag: "Wie is er dit weekend in een restaurant geweest, waar alcohol werd geschonken?". Een groot deel van de aanwezigen hield hierbij toch wel een groen kaartje omhoog. De stelling "Een glas alcohol per dag is goed voor je gezondheid" zorgde dan ook voor gemende reacties en sommige spelers hielden zelfs beide kleuren omhoog. Ook over drugs werden stellingen aan aanwezigen voorgelegd, namelijk: "Experimenteren met drugs hoort erbij" en "De overheid zou lachgas moeten verbieden".

Roos van Dijk IrisZorg
Rode en groene kaartjes

Workshop Preventie Verslaving

Na de workshops verdeelde iederreen zich door de zaal, waar verschillende statafels neergezet waren. Per statafel stonden 2 of 3 aanwezige partners om zichzelf te presenteren. Alle geïnteresseerden konden langs de statafels lopen om kennis te maken en meer te leren. Om 22.30 uur werd de avond afgesloten door wethouder Ton van Maanen.

Impressie van de avond