21 januari: Laaggeletterdheid, dichterbij dan je denkt

Gepubliceerd op: 15 januari 2020 13:01

Op dinsdag 21 januari gaat de raadsavond van de raad West Betuwe over laaggeletterdheid. Dit is namelijk ook in de gemeente West Betuwe een probleem dat aandacht vraagt. In De Pluk in Geldermalsen krijgt de raad meer informatie over laaggeletterdheid en de rol die de gemeente daarin kan spelen.

Laaggeletterdheid is een probleem dat vaak over het hoofd wordt gezien. Maar het is dichterbij dan je denkt. In Nederland alleen al zijn 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. In de provincie Gelderland heeft 10% van de inwoners moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met digitale vaardigheden. Door het terugdringen van laaggeletterdheid, kunnen deze inwoners makkelijker meedoen in de samenleving.

Programma 21 januari

Daarom staat de raadsavond op 21 januari in het teken van laaggeletterdheid. Het doel van de avond is om de raad te informeren over de impact hiervan. Ook wordt duidelijk welke rol en mogelijkheden daarin bestaan voor de gemeente.

De avond begint met een blik in de wereld van laaggeletterdheid. Waar lopen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven tegenaan in het dagelijks leven? Denk hierbij aan het lezen van post, het voorlezen aan hun kinderen en/of kleinkinderen of het vinden van een passende baan. Door hen te helpen bij het lezen en schrijven, worden deze dagelijkse dingen makkelijker.

Laaggeletterden en vertegenwoordigers van de Bibliotheek, het Digi-Taalhuis en Stichting Lezen en Schrijven delen tijdens de avond hun (persoonlijke) ervaringen met de raadsleden en andere aanwezigen. Hierna wordt aan de hand van stellingen gepeild hoe onder andere de raads- en burgerleden denken over de rol van de gemeente in het terugdringen van laaggeletterdheid.

Met deze raadsavond wordt aandacht besteed aan de laaggeletterdheid binnen de gemeente West Betuwe en de gevolgen die dit heeft. Het is duidelijk dat het terugdringen van laaggeletterdheid belangrijk is. De raad krijgt deze avond ook een beeld van de rol die de gemeente daarin kan spelen.

Waar en wanneer?

De vergadering is op dinsdag 21 januari om 20.00 uur in De Pluk (Rijksstraatweg 64 in Geldermalsen). De avond is openbaar. Alle geïnteresseerden zijn daarom van harte uitgenodigd om langs te komen in De Pluk!